آیه شریفه “وان یکاد” 

  • آیه وَ اِن یَکاد، آیات ۵۱ و ۵۲ سوره قلم است. این آیه با نام آیۀ چشم زخم نیز شناخته می‌شود. چنان که در تفاسیر آمده است، آیه دلالت بر این موضوع دارد که کافران پس از شنیدن قرآن، بر آن بودند تا با چشم‌زخم به پیامبر اسلام(ص) آسیب برسانند.

متن و ترجمه آیه “و ان یکاد”

( آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم )

وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾

ترجمه: و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می‌گفتند: «او واقعاً دیوانه‌ای است.حال آنکه [قرآن‌] جز تذکاری برای جهانیان نیست.»

شأن نزول آیه “و ان یکاد”

در شأن نزول آیه “و ان یکاد” آمده است: شخصی از قبیله ی بنی اسد، گاهی سه روز گرسنگی می کشید، بعد از آن به هر چیزی که برخورد می کرد می گفت: مانند آن را تا به امروز ندیدم، به آن چیز فساد و ضربه ای می رسید. بعضی خواستند تا این کار را درباره ی رسول الله (ص) انجام دهند که خداوند پیامبر را از آن حفظ کرد.

جهت سفارش “و ان یکاد” از سایت “ebazar.post.ir” کلیک کنید.

خواص آیه “و ان یکاد

در بعضی از چشم‏ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرد، ممکن است آن را از بین ببرد، یا در هم بشکند، و اگر به انسان نگاه کند برای او حادثه‏ای پیش آورد. در حدیث آمده که “اسماء بنت ‏عمیس” خدمت پیامبر (ص) عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم می‏زنند. آیا دعایی برای جلوگیری از آن بگیرم؟ فرمودند: آری، مانعی ندارد. همچنین حضرت علی (ع) در نهج ‏البلاغه می‏فرمایند: “العین حق؛ چشم زخم حق است.”( کلمه 400 از کلمات قصار) حال با توجه به اینکه این آیه، در مورد چشم زخم کفّار نسبت به پیامبراکرم (ص) است، مردم برای دفع چشم زخم از آن استفاده می‏کنند.

خواص همراه داستن آیه شریفه “و ان یکاد”

  1. جلوگیری از چشم زخم
  2. جلوگیری از ترس
  3. پیروز شدن بر دشمنان
  4. بستن زبان و چشم سخن چینان

جهت سفارش “و ان یکاد” از سایت “ebazar.post.ir” کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *