- admin
- اردیبهشت 15, 1398
۳ شبکه اجتماعی با بیشترین درآمدزایی
۱. فیس بوک اولین شبکه اجتماعی با بیشترین درآمدزایی
آندرس کاردنال برای سالهای طولانی در شرکت گوگل مشغول به کار و هم اکنون مدیریت یک بخش از مرکز تحقیقاتی گارتنر را بر عهده دارد.
او میگوید که فیس بوک میان تمام شبکه های اجتماعی بهترین گزینه محسوب میشود.
شرکت فیس بوک ماهانه بیش از ۱.۵۵ میلیارد نفر کاربر فعال دارد و روزانه چند میلیون نفر به تعداد آنها اضافه میشود.
فیس بوک یکی از بزرگترین شرکت های جهان است و درآمد قابل ملاحظهای دارد.
کاربران جهانی یکدیگر را تشویق میکنند تا در فیس بوک صفحه شخصی داشته باشند و همین مسئله موجب شده این پلتفرم روز به روز بزرگ تر شود.
هرچه فیس بوک بزرگ تر میشود، ارزش مالی بیشتری پیدا میکند و خدمات آن گسترده تر توسط کاربران جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته مهم:
رشد فیس بوک هرگز متوقف نشده است.
این شرکت هفته گذشته اعلام کرد روزانه بیش از یک میلیارد بازدیدکننده واحد دارد. بر این اساس میتوان گفت نزدیک به ۷۰ درصد کاربران شبکه اجتماعی
مذکور هر روز به صفحه شخصی خود سر میزنند.
دستگاههای موبایلی اهرم دیگری محسوب میشوند که به صورت غیرمستقیم موجب تبلیغ هرچه بیشتر فیس بوک شدهاند.
در ژوئن ۲۰۱۵ گفته شد بیش از ۱.۳۵ میلیارد نفر از کاربران فیس بوک برای مراجعه به صفحه شخصی خود از دستگاه موبایلی کمک میگیرند که این رقم با
رشد سالانه ۲۳ درصدی رو به افزایش است.
ابزارهای کاربردی اینستاگرام، مسنجر و واتس آپ از زیرمجموعههای فیس بوک محسوب میشوند که هر کدام از آنها ماهانه به ترتیب ۴۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ میلیون
کاربر فعال دارند و هم چنان تعداد آنها در حال افزایش است.
مدیریت صحیح از دلایل دیگری است که موفقیت فیس بوک را تضمین کرده است.
این شبکه اجتماعی با بیشترین درآمدزایی در زمینه ایجاد فرصتهای شغلی جدید نیز بسیار موفق عمل کرده است.
در فصل دوم امسال میلادی میزان درآمدهای فیس بوک نسبت به به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافت تا با این رقم رکورد ۴.۰۴ میلیارد دلاری ثبت
شود.
با توجه به اینکه شرکت به صورت مستمر دهها میلیارد دلار از درآمدهای خود را در بخشهای مختلف سرمایهگذاری میکند، سرمایهگذاران فیس بوک میتوانند
بدون هر گونه نگرانی سهام این شرکت را در اختیار داشته باشند و از هم اکنون منتظر کسب درآمدهای بیشتر باشند.
هرچه فیس بوک برای افزایش درآمدهای خود بیشتر تلاش کند، سود سرمایهگذاران هم به همان نسبت بیشتر میشود.
۲. پاندورا دومین شبکه اجتماعی با بیشترین درآمدزایی
استیو سایمینگتون :اشتباه نکنید!
همه کاربران به خوبی میدانند که پلتفرم هایی مانند فیس بوک و توییتر بیشترین محبوبیت را نزد کاربران جهانی دارند و تمام نیازهای خود برای حضور در شبکه
های اجتماعی را از طریق پلتفرمهای مذکور در اختیار میگیرند.
ولی باید توجه داشت برای علاقه مندان به موسیقی هیچ یک از پلتفرمهای مذکور نتوانستهاند خدمات تخصصی ارائه دهند و همین مسئله موجب شده تا پاندورا
بهترین و محبوبترین سرویس اجتماعی موسیقی در جهان نام بگیرد.
البته شرکت پاندورا هفته گذشته گزارش مالی خود را مربوط به فصل دوم امسال میلادی منتشر کرد و توضیح داد ۴۰ درصد از درآمدهای آن کم شده است.
با این وجود کارشناسان هم چنان معتقدند این پلفترم بیشترین محبوبیت را نزد علاقه مندان به موسیقی دارد.
کاربرانی که به صورت تخصصی دنیای موسیقی را دنبال میکنند و به جز گوش دادن به آهنگهای مورد علاقه به دنبال خدمات مرتبط هم هستند، هیچ سرویسی
را با پاندورا عوض نمیکنند.
همین مسئله موجب شده حتی در شرایط بحرانی و کاهش ۴۰ درصدی درآمدها، باز هم تمایل سرمایهگذاران برای ادامه حضور در این شرکت کاهش پیدا نکند.
عرصه رقابتی پاندورا
با این توضیحات پاندورا به خوبی میداند این عرصه رقابتی است و برای ادامه حضور در آن باید تمهیدات بهتری بیندیشد.
همین مسئله موجب شد چندی پیش سرمایهگذاری ۹۰ میلیون دلاری روی شرکت پاندورا انجام شود تا کاربران جهانی بتوانند به موسیقیهای قبل از سال ۱۹۷۲
میلادی هم دسترسی داشته باشند.
این سرمایهگذاری از اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و قرار است فرآیند توسعه مبتنی بر آن تا پایان سال ۲۰۱۶ به انجام برسد.
این اقدام مشابه فرآیندی صورت گرفته که شرکت Sirius XM با استقرار ۲۱۰ میلیون دلار چند ماه قبل انجام داد.
با سرمایهگذاری جدید سیگنالهای پاندورا هم اکنون میتوانند در پلتفرمها و دستگاههای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
پس از اعلام کاهش درآمدهای پاندورا، سرمایهگذاران در این شرکت واهمه فراوان داشتند که ارزش منابع نقدی آنها کاهش پیدا نکند.
در فصل دوم سال ۲۰۱۴ میلادی
۷۹.۴ میلیون نفر به صورت روزانه موسیقیهای مورد علاقه خود را روی پاندورا گوش میکردند که این رقم در مدت مشابه امسال به
۸۷.۱ میلیارد نفر کاهش یافت.
بخش بزرگ این اتفاق به دلیل راهاندازی سرویس Music اپل بود.
با این وجود، برایان مک اندروز، مدیرعامل شرکت پاندورا توضیح داد این اتفاق تاثیر کوتاه مدت بر جا میگذارد و نمیتواند موجب کاهش قابل ملاحظه درآمد آنها شود.
او توضیح داد سرویس موسیقی اپل را میتوان یک عامل بدون تاثیر در نظر گرفت.
اگرچه این شرکت محصولات قابل ملاحظهای دارد، ولی در زمینه موسیقی به صورت تخصصی فعالیت نکرده است و در این زمینه موسیقی به صورت تخصصی فعالیت
نکرده است و در این زمینه توانایی رقابت با فعالان بزرگ عرصه موسیقی را ندارد.
به همین دلیل است که تاثیر منفی موقت موجب کاهش درآمدهای پاندورا شده است، ولی در درازمدت اتفاق خاصی در این زمینه نمیافتد.
دو سال قبل نیز خدمات کارآمد پاندورا موجب شد سرویس Apple Radio محبوبیت خود را از دست بدهد و برکنار شود.
البته باید توجه داشت که قرار نیست سرویس موسیقی اپل شکست بخورد.
این سرویس هم اکنون ۶.۵ میلیون کاربری دارد که برای اشتراک در آن پول پرداخت کردهاند و به همین دلیل میتوان پیشبینی کرد که Apple Music به درآمدزایی
ادامه میدهد.
ولی باید توجه داشت فضای گستردهای برای پاندورا و Apple Music وجود دارد و حتی آنها در کنار یکدیگر هم میتوانند درآمد زیادی را بهدست آورند.
۳. توییتر سومین شبکه اجتماعی با بیشترین درآمدزایی
تیم گرین :
بسیاری از کارشناسان با مدل تجاری که پاندورا برای خود تعریف کرده است موافق نیستند.
فیس بوک یک شرکت پرسود و پردرآمد محسوب میشود و به تازگی ارزش مجموع سرمایههای آن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
با این وجود توییتر که در گستره کوچک تری فعالیت میکند، با موفقیت تمام جلو میرود.
توضیحاتی درباره شبکه اجتماعی توییتر
باید اعتراف کرد میان سه شبکه اجتماعی مذکور، توییتر بیشترین ظرفیت برای افزایش درآمدزایی را دارد.
این شبکه اجتماعی مدل کارآمدی را برای کسب درآمد تعریف کرده است و از آنجایی که انواع خدمات کاربردی و مورد نیاز را در اختیار مشترکان خود میگذارد،
از هم اکنون میتوان افزایش چند برابری تعداد مشترکان آن را پیشبینی کرد.
اگر سرمایهگذاران دنبال دلیل قانعکننده برای انتقال پولهای خود هستند، توییتر بهترین سناریو را در این زمینه ارائه میدهد.
البته باید توجه داشت طی چند ماه گذشته گزارشهای فراوانی در مورد مشکلات توییتر منتشر شد و کارشناسان اعلام کردند سهام این شرکت در بازار بورس
امریکا با مشکل اساسی مواجه شده است.
هزینه های شرکت توییتر
میزان هزینهها ی شرکت توییتر طی امسال غیرقابل کنترل بوده است و در حالی که افزایش قابل ملاحظه درآمدهای آن در یک مدت کوتاه صورت گرفت، مشکلات
مالی آن هم ناپایدار بود.
درآمد بسیار کم توییتر برای دو فصل متوالی در امسال میلادی موجب شد مدیرعامل اینر شرکت برکنار شود و پس از انتشار این خبر، ارزش هر سهم توییتر در تالار
بورس امریکا ۴۰ درصد کاهش یابد.
ولی خبر خوب این است که توییتر در ماههای اخیر گامهای مثبت برداشته است و با حضور جک دورسی، از بینانگذاران توییتر است و به خوبی میداند که یک شبکه
اجتماعی با بیشترین درآمدزایی با چنین وسعتی را چگونه باید مدیریت کند.
در اکتبر امسال یعنی حدود یک ماه قبل این شرکت هشت درصد نیروی کاری خود معادل ۳۳۶ نفر را اخراج کرد.
این نخستین گام در کاهش هزینههای شرکت توییتر بود و پس از آن اعلام شد امید کردستانی، گرانترین مدیر شرکت گوگل به توییتر پیوسته است تا آن را از بحران
جدی نجات دهد.
این گام دوم نیز سرمایهگذاران را امیدوار کرد تا در آینده اتفاقات بهتری برای شبکه اجتماعی مذکور صورت گیرد.
بر این اساس دور از ذهن به نظر نمیرسد. در سال ۲۰۱۶ میلادی توییتر علاوه بر افزاش درآمدهای خود، بتواند مشترکان بیشتری را هم تحت پوشش قرار دهد.
سرویس های جدید توییتر
از سرویسهای جدید توییتر میتوان به Moments اشاره کرد. این سرویس به کاربران امکان میدهد تا بتوانند در جریان اتفاقات تخصصی قرار بگیرند.
کاربران توییتر میتوانند براساس قابلیت مذکور اعلام کنند که در کدام یک از تخصصها علاقه مندی بیشتری دارند تا به صورت خودکار مهمترین اخبار و مطالب
برای آنها ارسال شود.
این سرویس موجب شده طی فصل دوم امسال میلادی تعداد مشترکان توییتر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش یابد.
به خصوص در کشور امریکا، کاربران توییتر استقبال گستردهای از این سرویس انجام دادند.
البته خبر بد این است که ارزش مجموع سرمایههای توییتر ۲۰ میلیارد دلار محاسبه میشود و به همین دلیل مدل اقتصادی که برای آن تعریف شده، چندان کارآمد
نبوده است.
این مسئله موجب شده سهام توییتر در خطر باشد و افزایش ارزش آن هم محدودیت هایی را پیش رو خود ببیند.
توییتر این روزها در شرایطی قرار دارد که میتواند یک سقوط بزرگ یا صعود قابل ملاحظه را تجربه کند.
این مسئله سهامداران را اندکی نگران کرده است والبته باید گفت این شرایط برای هر سه شبکه اجتماعی یکسان دنبال میشود.