نخست گوش دهید سپس جویای تفاهم باشید

عادت 5

عادت 5 یعنی بگذار اول من به تو گوش کنم. بیشتر مردم برعکس این کار را انجام می دهند.
میخواهند اول حرف بزنند،وضعیت خود را روشن کنند و مورد تفاهم قرار گیرند.
وقتی دو طرف بخواهند اول حرف بزنند مونولوگ جمعی (گفتگوی مرده) ایجاد می شود.
زیرا در واقع گفتگویی یک نفره است، اگرچه در حضور یک نفر دیگر انجام می شود.
عادت 5 میگوید نخست خودتان وضعیت دیگری را درک کنید، آنگاه بخواهید مورد توافق قرار گیرید.
عادت 5 مستقیم به شیوه ارتباط برقرار کردن مربوط می شود و کلید ایجاد همدلی و روابط مبتنی بر نگرش برنده-برنده است.
توان آزمایی نگرش برنده برنده شیوه گوش دادن است تا بتوانید دریابید طرف مقابل آن وضعیت را چگونه میبیند.
مردم معمولا دل پُری دارند تا خود را خالی نکنند نمیتوانند به شما گوش فرادهند.

 

در ادامه داریم

در نتیجه نخست به آنها اجازه دهید که حرفهایشان را بزنند و خود را خالی کنند.
البته سطح اعتماد طرفین باید بالا و بانک عاطفی غنی باشد تا طرفین بتوانند احساس خود را بیان کنند.
عادت 5 کلید ارتباط است بهمین دلیل در زندگی حرفه ای و شغلی ما نقشی عمده ایفا میکند.تشخیص مقدم بر تجویز است.

تجویز بر اساس تجربه خود

گرایش بیشتر مردم این است که بر اساس تاریخچه زندگی یا تجربه شخصی خودشان برای دیگران دارو تجویز میکنند.
آنها عینک ذره بینی خودشان را به زور به چشم شما  میزنند.
به جای اینکه نخست بکوشند وضعیت یا (نمره چشم) دیگری را تشخیص بدهند و انگاه بر اساس نیاز خودش برای او دارو تجویز کنند.
آنقدر مشتاقیم شتابزده حرف  دیگران را قطع کنیم، نصیحت کنیم و با اندرزهای حکیمانه خود همه چیز را اصلاح کنیم که اغلب اوقات
فرصت تشخیص دادن و این مجال را که نخست گوش فرا دهیم و عمیقا مسئله را درک کنیم- به خود نمی دهیم.


آیا میتوانید حدس بزنید تا چه اندازه باید احساس امنیت درونی داشته باشید تا بتوانید خوب گوش دهید؟
به ویژه زمانی که نمی دانید آن گفتگو به کجا خواهد انجامید؟ زیرا باید آنقدر قابلیت انعطاف داشته باشید
تا بتوانید خود را با هر گونه وضعیتی انطباق دهید. پس ابتدا سه عادت اول مربوط به منش را در خود تقویت کنید و
سپس سراغ سه عادت دوم مربوط به شخصیت بروید

 

خطر ناشی از گوش دادن و لازمه ارتباط

امکان دارد عوض شوید و تغییر کنید. کسانی که وانمود میکنند نظر دیگران برایشان اهمیت ندارد بیش از اندازه به نظر  دیگران وابسته اند.
بنابراین میخواهند با گوش ندادن از خود دفاع کنند. زیرا بسیار آسیب پذیرند و می ترسند تمام وجودشان محو زدوده شود.برای ایجاد ارتباط
باید انگیزه ایجاد کنید و اعتماد والاترین شکل ایجاد انگیزه در انسان است. بهترین ویژگیهای مردم را نمایان می سازد اگرچه مستلزم وقت
و صبر و شکیبایی است.در روابط انسانی عادت 5 معادل «هوا» ست. به محضی که شخص احساس کندکاملا مورد تفاهم قرار گرفته است
می آساید. آنگاه میتواند بدون حالت تدافعی، گشوده و پذیرا باشد. اما اگر بانک عاطفی خالی و سطح اعتماد پایین باشد شاید اصلا نخواهد
که وضعیت او را درک کنید. چون اصلا نمیداند فایده این کار چیست؟؟؟؟   «ثابت شده است کسی که گوش فرا میدهد بیشترین انرژی را
مصرف میکند»

 

گوش دادن ناشی از همدلی

گوش فرا دادن ناشی از همدلی کاربرد فنون «فعالانه» نیست. منظور این است که با نیت فهمیدن و درک کردن گوش دهید. یعنی از چهارچوب
مرجع آن شخص به مسئله بنگرید.
در آن لحظه همه چیز را از دیدگاه او ببینید و برداشت و نگرش او را ببینید و دریابید که او چگونه احساسی دارد.همدلی معادل همدردی نیست.
اما همدردی نوعی موافقت و قضاوت است و معمولا افراد را متکی می سازد و به انها خوراک منفی میرساند. حال انکه جوهر گوش دادن با
همدلی، موافقت با دیگری نیست.

 

 

میزان ارتباط ما به عوامل زیر بستگی دارد:

-10 % کلامی به زبان

-30% لحن صدا

-60% شیوه حرکات جسم

عادت 1: عامل باشید

عادت2: ذهنا از پایان آغاز کنید

عادت3: نخست امور نخست را انجام دهید.

عادت4: برنده-برنده بیندیشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *