فلفل سیاه

چرا باید در اکثر غذاها از فلفل سیاه استفاده کرد؟

فلفل سیاه یا پلپل سیاه، میوه های خشک شده تیره رنگِ گیاه فلفل است. گیاه فلفل، بومی جنوب هند است. فلفل سیاه، گیاه رونده گل دهنده ای است که معمولا به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می شود.

فلفل از بوته ای بلند و باریک و در رنگ های مختلفی چون سبز، قرمز، زرد و نارنجی به دست می آید. برای خوش طعم کردن غذا از آن استفاده می شود. دانه فلفل پس از خشک و ساییده شدن عرضه می شوند.

در قرون وسطی، سرمایه یک فرد بر اساس مقدار فلفل سیاه ذخیره شده وی سنجیده می شد. فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذا، طعم کهنگی غذا را نیز می گیرد.

فلفل سیاه، بیشترین رده را در داد و ستد ادویه در جهان برخوردار است. آن یکی از رایج ترین ادویه جات اضافه شونده به غذاهای اروپایی و مانند آن است.

1- فلفل سیاه موجب افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده می شود. از این رو فرآیند گوارش را تسهیل می کند. گوارش درست و مناسب برای جلوگیری از اسهال، یبوست و گاز معده ضروری است.

2- فلفل سیاه ضد باکتری است و بعنوان ماده ای برای حفظ و نگهداری مواد غذایی نیز استفاده می شود.

3- فلفل سیاه، سرشار از منگنز، آهن، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K، و فیبر غذایی است.

4- فلفل سیاه عامل ضد التهابی بسیار خوبی است.

5- که در رژیم غذایی فردی با افزایش تعریق و دفع ادرار به خروج سموم از بدن کمک می کند.

6- همچنین می تواند آب اضافی یا انباشتگی که به نام ورم شناخته می شود را از بین ببرد.

7- فلفل سیاه با بهبود گوارش غذا به کاهش وزن در بدن کمک می کند. عملکرد کلی بدن را ارتقا داده و از برخی بیماری های دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

8- فلفل سیاه به درمان پیسی، یک بیماری پوستی کمک می کند.

9- در روش های آیورودا، فلفل سیاه به داروهای نیروبخش مخصوص سرماخوردگی و سرفه افزوده شده است. فلفل سیاه سینوزیت و احتقان بینی را نیز تسکین می دهد. فلفل سیاه دارای ویژگی خلط آور است که به تجزیه خلط و مخاط تشکیل شده در دستگاه تنفسی کمک می کند. و

10- ویژگی ضد باکتری فلفل سیاه به مبارزه علیه عفونت ها و گزش حشرات کمک می کند. استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی به پاکسازی شریان ها به روشی مشابه با فیبر و از بین بردن کلسترول اضافی از دیواره رگ ها کمک می کند. از این رو به کاهش گرفتگی رگ ها، از عوامل اصلی بروز حملات قلبی و سکته مغزی، کمک می کند.

11- یک آنتی اکسیدان مانند فلفل سیاه می تواند به پیشگییری و ترمیم آسیب های وارد شده از رادیکال های آزاد کمک کند. از این رو به پیشگیری از بروز سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و مشکلات کبدی منجر شود. رادیکال های آزاد مواد زائد حاصل از سوخت و ساز سلولی هستند که به سلول های سالم حمله کرده و موجب جهش DNA آنها و تبدیل شدن‌شان به سلول های سرطانی می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند فلفل سیاه این ترکیبات مضر را خنثی کرده و از بدن در برابر بسیاری از شرایط، حتی نشانه های پیری زودرس مانند شکل گیری چین و چروک، لکه های مرتبط با سن، انحطاط ماکولا، و از دست دادن حافظه محافظت می کند.

12- فلفل سیاه به انتقال مزایای گیاهان دارویی دیگر به بخش های مختلف بدن کمک می کند. آن، بهره‌وری مواد غذایی سالم دیگر که مصرف می کنیم را به حداکثر می رساند. بر همین اساس است که افزودن فلفل سیاه به غذاها نه تنها طعم بهتری به آنها می بخشد، بلکه به مواد مغذی دیگر کمک می کند تا هر چه بیشتر در دسترس بدن ما قرار بگیرند.

13- فلفل سیاه، به کاهش اختلال حافظه و نقش شناختی کمک می کند. مسیرهای شیمیایی در مغز به نظر می رسد با این ترکیب طبیعی تحریک می شوند. از این رو پژوهش های اولیه به منافع مصرف فلفل توسط بیماران مبتلا به آلزایمر و افرادی که از زوال عقل و دیگر نقص های شناختی مرتبط با افزایش سن یا انتشار رادیکال های آزاد رنج می برند، اشاره داشته اند.

14- فلفل سیاه در بهبود سلامت دندان مفید است. این فلفل به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک‌کرده و باعث تسکین سریع دندان‌درد می‌شود.

15- روغن معطر فلفل سیاه حاوی پتاسیم است که فشارخون شما را کنترل‌ می کند. اطمینان‌می‌دهد که فشارخون به سطح ناسالم و خطرناکی نمی‌رسد.

16- درمان بی اشتهایی عصبی

غالبا برای بهبود طعم و مزه‌ی غذاها و هم‌چنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش مقداری فلفل سیاه به آن‌ها اضافه می‌کنند. شما هم برای درمان بی اشتهایی می توانید پنج دانه‌ فلفل سیاه را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید تا به خمیر تبدیل شود. هر روز صبح ناشتا یک قاشق پر از این خمیر را میل کنید تا وضعیت اشتهای‌تان بهتر شود. به علاوه، می‌توانید مقداری پودر فلفل سیاه را به آب دوغ اضافه کنید؛ و آن را مرتبا بنوشید تا اشتهای‌تان افزایش یابد.

17- خداحافظی با چین و چروک

مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان موجود در آن از طریق محافظت از پوست در برابر علائم پیری زودرس به پوست‌تان کمک‌می‌کند. به جای خریدن کرم‌ها و سرم‌های گران‌قیمت که ادعامی‌کنند جوانی را به پوست‌تان بازمی‌گردانند، فلفل سیاه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه‌کنید و نتایج معجزه آور آن را بر پوست‌تان ببینید.

18- لایه برداری

مقداری دانه فلفل سیاه را شکسته و از آن اسکرابی برای ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست و لایه‌برداری پوست‌تان بسازید. این کار سموم را از پوست‌تان دفع خواهدکرد و آن را صاف و درخشان می‌کند. همچنین فلفل سیاه به افزایش گردش خون کمک‌کرده و اکسیژن و موادمغذی بیشتری را برای پوست‌تان فراهم‌می‌کند. خواص ضدالتهاب و ضدباکتری آن در جلوگیری از آکنه موثر است.

19- درمان شوره سر

اگر مشکل شوره سر دارید، فلفل سیاه بهترین درمان است. یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه ر ا به یک کاسه کشک اضافه‌کرده و آن را بر پوست سر بگذارید، اجازه‌دهید ۳۰ دقیقه یا بیشتر بماند. سپس با آب بشویید. از شامپو استفاده‌ نکنید. اگر بخواهید، می‌توانید روز بعد شامپو بزنید. این کار به مخلوط زمان کافی می‌دهد که بر شوره سر اثرکند. به یاد داشته‌باشید در استفاده از فلفل افراط‌ نکنید زیرا این کار باعث سوختن پوست سر شده و ناراحتی شدید ایجاد می‌کند.

20- احیای مو

یک قاشق چای خوری لیمو و پودر فلفل سیاه را مخلوط‌ کرده و بر پوست سر و مو بگذارید. این کار باعث احیای موی شما شده، آن را براق، درخشان و صاف می‌کند.

خواص زردچوبه و سایر ادویه جات را از این قسمت مطالعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *