تعریف بازاریابی
بازاریابی از نظر افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از افراد بازاریابی را در تبلیغات میبینند بعضی دیگر در فروش بعضی افراد در تغییر اما بیشتر افراد بازاریابی را در ایجاد ارزش برای مشتریان می دانند.
بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائهی ارزش،
با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، همزمان با کسب سود است.
بازاریابی، نیازها و خواستههای تأمین نشده را تشخیص میدهد؛
بازارِ آنها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوهاش را برآورد میکند.
مشخص میکند که کدام بخش از بازار را میتواند بهتر تأمین کند؛
و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج میکند
- بازاریابی فعالیت مجموعه موسسات و فرآیندهایی است که به منظور ایجاد، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهاداتی است که برای مشتریان، شرکای تجاری و در مقیاس بزرگتر جامعه دارای ارزش باشد (انجمن بازاریابی آمریکا – ۲۰۰۷)
یکی از مهم ترین ابزارها در جعبه ابزار بازاریابان جهت ایجاد مزیت رقابتی و ارزش استفاده از آمیخته بازاریابی و 4p است که همه در مورد آن نظر مشترکی دارند.
- محصول (هرچیزی است که نیاز یا خواسته مشتری را رفع کند) معمولا کالایی ملموس است اما میتواند ایده یا خدمات نیز باشد. مفاهیم کلیدی این قسمت شامل کیفیت محصول، خط تولید و خدمات پشتیبانی آن می باشد. توسعه و نوآوری محصول می تواند بازار هدف بیشتری را جلب کند مثل تولید نوشابه های رژیمی یا شیرهای فاقد لاکتوز. مثلا نوشابه رژیمی مخصوص بانوان هدفگذاری شده است.
بازاریابی دیجیتال و محصول! به نظر شما کریستیانو رونالدو یا کوکاکولا کدام در فیس بوک فالوور بیشتری دارند؟ رونالدو 115 میلیون فالوور دارد اما کوکاکولا 96 میلیون فالوور دارد.
چند در صد از مشتریان همیشه یا گاهی نظرات آنلاین را درباره کسب و کاری میخوانند؟ بیش از 50 % کم تر از 50 %؟ جواب بیش از 50% است. 84% از مصرف کنندگان نظرات آنلاین را می خوانند.
- ترویج
- مکان توزیع
- قیمت