یس

مشخصات سوره یس

تعداد آیات: 83

تعداد کلمات: 733

تعداد حروف: 3086

ترتیب نزول: 41

محل نزول: مکه مکرمه

2- محتوای سوره یس چیست؟

سورة یس به گواهی احادیث متعدد، یکی از مهمترین سوره های قرآن است، به گونه های که در احادیث به عنوان قلب قرآن نامیده شده است. سوره یس در مکه نازل شده و محتوای آن از نظر کلی، همان محتوای سوره های مکی است.

3- راه نجات در سوره یس

حدیثی از حضرت امام صادق(ع) منقول است که: در رابطه با کرامت سوره یس می‌فرمایند، هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یس است.

کسی که قبل از خواب یا در طول روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ  بوده و روزی‌ او افزایش می‌یابد و کسی که در شب قبل از خواب آن را تلاوت کند، خداوند هفتاد هزار فرشته را بگمارد تا او را از شر شیطان رانده شده و هر آفتی حفظ نمایند و اگر در آن شب بمیرد، خداوند او را به بهشت می‌برد و ۳۰ هزار فرشته به هنگام غسل او حاضر می‌شوند که همگی برای او استغفار می‌‌کنند و با استغفار برای او،  تا قبرش او را تشییع می‌نمایند و هنگامی که وارد قبرش می‌شود، آن فرشتگان در داخل قبر او عبادت می‌کنند و ثواب عبادت آنان برای او خواهد بود و به اندازه‌ای که چشم می‌بیند، قبرش را وسعت می‌بخشد، از فشار قبر ایمن خواهد بود و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می‌درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید و هنگامی که او از قبرش خارج شد، فرشتگان خداوند پیوسته با او هستند و او را بدرقه کرده و با او صحبت می‌کنند، در صورت او می‌خندند و او را به تمامی خیرات مژده می‌دهند.

داستان قرانی سوره یس (حبیب نجار و جُنود الهی در سوره)

حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده از حبیب نجار در این داستان قرآنی این چنین بیان کرد:

روایاتی وجود دارد که صدیقین را سه نفر معرفی می‌کنند؛ حضرت یوسف(ع)، حبیب نجار و حضرت امام علی(ع) همین صدیقین هستند و در سوره یس یکی از زیباترین تصویر سازی‌های قرآن به‌وجود می‌آید.

خدا می‌فرماید: مردم بنی‌اسرائیل در آن موقعیت دیدند شخصی از دور با عجله به سمتشان می‌دود، وقتی به آن‌ها رسید، گفت: ای مردم به این پیامبران که از شما مُزدی نمی‌خواهند و فقط برای هدایت شما از سوی خدا آمده‌اند ایمان آورید، همانا این پیامبران از سوی خدا هستند، پس چرا به آن‌ها و خدا ایمان نمی‌آورید، خدایی که خدایان دروغین شما در مقابلش ناتوان هستند، من به آن‌ها و خدا ایمان آوردم. همینجا بود که مردم بنی‌اسرائیل او را گرفتند و دست و پای او را قطع کرده و به قتل رساندند و خداوند در لحظه مرگش به او می‌فرماید: به بهشت داخل شو.او پاسخ می‌دهد: خدایا، کاش این مردم می‌دیدند که چقدر مهربان هستی و من با ایمان به تو کجا می‌روم، این شخص همان حبیب نجار است که خدا در مورد او می‌فرماید: بعد از او دیگر کسی را از جُنود آسمانی برای آن‌ها نفرستادیم، درمورد زندگی حبیب همین یک صحنه در دست‌رس می‌باشد و چیز زیاد دیگری یاد نشده.

موضوعات  و محتوا های مطرح شده در سوره یس:

  1. بیان عظمت و اهمیت قرآن
  2. مساله رسالت عامه و خاصه و هدایت انسانها
  3. اطاعت از پیامبران خدا
  4. داستان پیامبران شهر انطاکیه و حبیب نجار
  5. مباحث و درسهای توحید
  6. مباحث معاد و رستاخیز
  7. اراده و مشیت خدا
  8. به سخن درآمدن اعضاء بدن در قیامت.

یس و نام های دیگرش

  1. عزیزه
  2. معمه (شامل شونده)
  3. مدافعه قاضیه (دفع کننده برآورده)

از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.

سوره یس در تورات معمه: شامل شونده نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلاهای دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند.

قاضیه: دفع کننده برآورنده نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد.

آثار ده گانه سوره یس:

  1. اگر گرسنه باشد، سیر گردد.
  2. اگر تشنه باشد، سیراب گردد.
  3. اگر عریان باشد، پوشانیده گردد.
  4. اگر عزب باشد، ازدواج کند.
  5. اگر ترسان باشد، امنیت یابد.
  6. اگر مریض باشد، عافیت یابد.
  7. اگر زندانی باشد، نجات یابد.
  8. اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود.
  9. نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد.
  10. اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.

پیدا شدن گمشده

شخصی به امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟

حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد «یس» بخوان و بعد از آن بگو: (یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی) ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان.

شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند.

جهت امنیت یافتن از چشم زخم و شر جن

در کتاب المصباح آمده: هر کس سوره «یس» را با خود همراه داشته باشد از چشم زخم و از شر جنیان در امان بوده و خواب های خوش می بیند.

داشتن قلبی نیرومند و ذهن قوی

اگر می خواهید قلبی نیرومند و ذهنی قدرتمند داشته باشید به سخن امام صادق علیه السلام عمل کنید که فرمود: هر کس در نهم شعبان سوره «یس» را با گلاب و زعفران نوشته و بنوشد در حفظ و امان خواهد بود و قلبش نیرومند و ذهنش قوی می گردد.

برای دیدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم در خواب

در حاشیه زادالمعاد علامه مجلسی آمده جهت دیدن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در خواب، سه شب و هر شب سی مرتبه «آیه 42 یس» را بخواند.

رفع فقر

جهت رفع فقر هر بامداد «آیه 68 یس» را قرائت کند.

دوای دردها

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر کس سوره یس را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور می کند.

ختم مجرب سوره یس

ختم سوره مبارکه یس٬ که از روز پنجشنبه تا جمعه خوانده شود.

هر روز ، سه مرتبه بخواند که در عرض هفته بیست و یک مرتبه خوانده شود.

بعد از اینکه سه مرتبه یس خواند٬ یکبار دعای « یا من تحل به عقد المکاره » از صحیفه سجادیه بخواند .

 

برای خرید کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *