ریزش مو

پاییز، فصل ریزش مو (بانوان بخوانند)

دکتر مسعود ملکی، یکی از شایع ترین شکایتها را در رابطه با ریزش مو می داند. او می گوید: ریزش مو علل مختلفی دارد. اما باید در نظر داشت که ریزش بین 50تا 100تار مو در روز طبیعی است. وی ادامه می دهد: این ریزش در صورتی طبیعی تلقی میشود که فرد موهای طبیعی داشته و بعد از ریزش، موها مجدد رشد کند. در صورتی که ریزش بدون رویش مجدد باشد، فرد در آینده با کم پشت شدن و تاسی سر مواجه می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از عوامل ریزش مو را تغییرات فصلی می داند. او می افزاید: گاهی تغییرات فصلی هم بر ریزش مو موثر است. در فصل بهار شاهد کمترین و در پاییز شاهد بیشترین ریزش مو هستیم. این امری طبیعی محسوب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به ریزش مو در نوزادان اشاره می کند. او توضیح می دهد: ریزش مو در ماه سه و پنج نیز در نوزادان هم طبیعی است؛ زیرا در این زمان موی دوباره رویش دارد.

این متخصص پوست و مو، ریزش مو ارثی را در پسرها شایعتر میداند و میگوید: اما شایعترین ریزش مو، ریزش مو ارثی است که بیشتر زمینه ژنتیکی دارد و به طور معمول بعد از ســن بلوغ آغاز می شود.
این ریزش مو در پسرها بیشتر از دختران است. دکتر ملکی می افزاید: ریزش موی از نوع ارثی در بانوان کمتر مشــاهده می شــود؛ هر چند که امکان دارد بانوان و دختران جوان هم دچار این نوع ریزش مو شوند، اما شدت آن بسیار کمتر است و به صورتی است که موهای جلوی سر حفظ می شود و بیشتر ریزش در وسط سر است.

وی این ریزش را دارای هشت مرحله می داند و ادامه می دهد: ریزش موی ارثی در مردها از جلوی سر شروع شده و به سمت وسط سر پیش می رود و در نهایت به تاسی سر فرد منجر می شود.

این روند که از سن بلوغ شروع می شود، گاهی با سرعت زیادی سبب ریزش موها می شود و می بینیم که جوانی در 25تا 30سالگی، دچار کم مویی و تاسی سر شده است. این متخصص پوست و مو بیان می کند: گاهی نیز این روند ریزش سالها طول می کشد؛ به نحوی که فرد در 60 یا 70سالگی دچار تاسی در وسط سر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی دیگر از عوامل ریزش مو را اســترس و اضطراب می داند و توضیح می دهد: افرادی که دچار استرس های شدید می شوند، بین 100تا هزارتار مویشان در روز ریزش دارد.

نتیجه پژوهش: ریزش موی بانوان در پاییز بیشتر است.

به تازگی دانشمندان سوئدی در یک پژوهش که در مجله پزشکی پوست و مو (Dermatology) به چاپ رسیده است. با بررسی بر روی ۸۰۰ زن سالم دریافتند بیشتر این افراد در فصل پاییز دچار مشکل ریزش موی سر می‌شوند. کارشناسان یکی از دلایل ریزش موی را کاهش نور خورشید و کمبود ویتامین D در بدن بانوان در فصل پاییز می‌دانند. براساس پژوهش‌ها ویتامین Dبه شدت بر تقویت مو‌ها موثر و کاهش آن در بدن سبب ریزش موی سر می‌شود.

از جمله دیگر دلایل بروز ریزش مو کمبود آهن و ید مورد نیاز بدن است که سبب ریزش مو‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ریزش موی سر و تقویت آنها افراد باید در رژیم غذایی خود مرغ، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، دانه‌های آجیل و لوبیا را قرار دهند.مصرف میوه و سبزی‌های تازه، سیر، عدس، سیب زمینی شیرین، دانه سویا، تخمه کتان، تخمه کدو تنبل و نوشیدن آب به میزان کافی نیز در جلوگیری از بروز ریزش موی سر موثر است.

خوراکی های مفید برای درخشندگی مو

با قراردادن این موادغذایی در رژیم روزانه، سـلـامت و درخشندگی موهایتان را تضمین کنید.

سبزیجات دارای برگهای سبز تیره:

اسفناج، کلم بروکلی و برگ چغندر، منابع بی نظیری از ویتامین های A و C هستند. بدن برای تولید سبوم به آنها نیاز دارد؛ سبوم نوعی نرم کننده طبیعی برای موها به شمار می آید. این ســبزیجات همچنین آهن و کلسیم مورد نیاز مو را نیز تأمین می کنند.

سبزیجات


لوبیا:

حبوباتــی مانند لوبیا قرمز و عدس، حاوی مقادیر فراوانی آهــن، روی و بیوتین هســتند. بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که کمبود آن می تواند باعث شکنندگی موها شود. توصیه می شود در هفته سه فنجان یا بیشتر، لوبیا و عدس مصرف کنید.

لوبیا و ریزش مو


مغزها:

برای افزایش ضخامت و درخشــندگی موهای خود، بهتر است از مغزهای خوراکی استفاده کنید. جوز هندی، یکی از منابع طبیعی ســلنیوم است. گردو هم حاوی اسید آلفا لینولنیک و اسید چرب امگا3 است که به حالت دهندگی موها کمک می کند.

مغزیجات


تخم مرغ:

تخم مرغ یکی از بهتریــن منابع پروتئینی اســت که می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. علاوه بر پروتئین، تخم مرغ حاوی بیوتیــن و ویتامین B12 نیز هست و نقش مهمی در زیبایی موها دارد.

تخم مرغ


غلات سبوسدار:

برای دریافت مقدار کافی روی، آهن و ویتامین B ،غلات ســبوس دار مصرف کنید. نان گندم ســبوس دار یا کورنفلکس غنی شــده، بهترین منابع دریافت سبوس هستند. یک میان وعده مختصر متشکل از غلات سبوس دار نیز می تواند انرژی از دست رفته شما را در میان روز تامین کند.

غلات سبوس دار


محصولات لبنی کم چرب:

محصولات لبنی کم چرب، منبع کلسیم هستند. آنها ماده معدنی مهمی برای رشد مو محسوب می شوند. می توانید دو قاشق غذاخوری پودر بذر کتان یا گردو را برای تامین اسید چرب امگا 3 و روی به ماست اضافه کنید تا از فواید آن بیشتر بهره مند شوید.

لبنیات کم چرب


هویج:

هویج منبع عالی سرشــار از ویتامین A اســت. آن علاوه بر تقویت بینایی، ســلامت پوســت سر را نیز تضمین می کند. 

هویج

 بانوان عزیز، فراموش نکنید بدلیل فقر اهن بیشتر در معرض ریزش مو هستید پس روی و آهن را جدی بگیرید. 

سری به غرفه مراقبت از مو بزنید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *